Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nemít strach z kolektivity

O sebevědomé toleranci, klíčové roli obce a o tom, jak může oživení tradičních kolektivních identifikací napomoci dobrému sousedství v kontextu současné migrační krize. 

Země Visegrádské čtyřky minulý týden potvrdily svůj negativní postoj ke kvótám pro přerozdělování uprchlíků. Z pohledu nabírání politických bodů je to pochopitelné, neboť v postkomunistických zemích obecně je nedůvěra či strach z imigrace větší než v západní Evropě. Jedním z důvodů těchto obav, o kterém se příliš nemluví, ale který je důležitý při chápání širších společenských souvislostí, může být ztráta tradičních kolektivních identifikací.

Nejen mezi odpůrci imigrace se hovoří o uprchlické mase jako jakémsi těle, proudu, který je jako celek schopný narušit naši českou/evropskou kulturu. Jak je možné, že je toto vnímáno jako snadný úkol pro tisícovky uprchlíků, kteří přicházejí do mnohamiliónových zemí? Jde o to, že lidé se často chápou jako čelící uprchlíkům osamoceně. Typická je představa procházky ghettem a hrozby napadení výraznou přesilou imigrantů. Důležitá je ta osamocenost. Jedinec před televizí či počítačem, kterému média dennodenně prezentují uprchlíky jako masu lidí, navíc s náboženstvím jako jejich klíčovým identitárním prvkem, se vcelku logicky cítí v oslabení.

Zde se projevuje neblahé dědictví jak komunismu, tak i porevolučního individualistického liberalismu, které pracovaly na odstraňování důležitých mezičlánků mezi jednotlivcem a státem, jako jsou širší rodina, obec či církve, ale i třeba politická strana (tam, kde není státostranou). O nějaké silné identifikaci se státem jako byrokratickým molochem, často s přívlastky jako neefektivní či zkorumpovaný, rovněž nelze hovořit. Pro osamoceného jedince, který žije obklopen definicemi současné společnosti jako tekuté, postmoderní, globálně-chaotické, jsou ukotvení v širším kolektivu a skupinová identifikace důležité. Bohužel, při absenci tradičních mezičlánků mezi jednotlivcem a státem směřuje krizová situace k identifikacím vytvářeným narychlo, často na pseudonárodoveckém základě či na bizarním společném jmenovateli tzv. „slušnosti“. Důležité je, že tyto nové identifikace nevznikají na základě nějakého budoucího obrázku společného soužití, ale narychlo, negativně, v reakci na příchod těch, u kterých předpokládáme právě silnou kolektivní soudržnost.

Lze namítnout, že vytváření identifikací středního řádu (mezi jednotlivcem a státem/národem) je známkou uzavření se, rezignací na humanitu, a že může vést naopak k zatvrzení odmítavého postoje vůči přijetí uprchlíků. Jenže i opak je dost dobře možný, jako něco, co můžeme nazvat sebevědomou tolerancí. Jde o snahu vytvořit takový přístup tolerance k příchodu množství cizinců, který zohledňuje to, že pro mnoho lidí je univerzalistický humanismus obtížný, jelikož pro budování solidarity chápou jako nejvhodnější národní úroveň.

Sebevědomí spočívá v redukci izolace jednotlivce. Dobrovolným ukotvením v silných kolektivních strukturách nebude jednotlivec pociťovat jednoduchý strach a nejistotu při střetu s těmi, kdo pocházejí z kultur, kde tradiční společenství hrají stále velkou roli. Při vědomí skupinové přináležitosti vlastní osoby a důležitosti identity člověka, nejen individuálních ekonomických potřeb, můžeme snáze vytvářet solidaritu s těmi, kdo byli ve vlastních zemích utlačováni právě z důvodů některých skupinových charakteristik. Jinak řečeno, vytváření vlastní kultury a posilování či znovuobjevování vlastních skupinových identit může napomoci k toleranci.

Multikulturalismus (v širším slova smyslu jako schopnost mezikulturního soužití) není mrtvý, je však třeba jej vytvářet v prostoru, který si uvědomuje důležitost i vlastní tradiční kultury, a ne v prostoru, který podněcuje atomizaci, jako tomu je v mnoha postkomunistických zemích. V individualizované společnosti je totiž mnohem pravděpodobnější, že při příchodu velkého množství cizinců nastane polarizace na ty, kdo mají strach, odmítají a snadno přilnou k novým uskupením, která se jejich obavami (někdy oprávněnými, jindy ne) živí, a na ty, kdo se občas staví nadřazeně nad ostatní, kteří nechtějí nahlédnout na současnou krizi očima globálního humanismu. Ideje dobrého sousedství a sebevědomé tolerance jsou cestou mimo diskurz sekuritizace, kdy státy ukazují, že nemůžou vlastním občanům nabídnout jiný obsah mimo zajištění bezpečnosti, i mimo manifestační vítání uprchlíků mnohdy podkreslené ideálem světa bez hranic. A konečně, přirozenost nabídky dobrého sousedství při zdravém sebevědomí ve vlastní kulturu povede při budoucím soužití i k většímu respektu ze strany uprchlíků k nám.

Pokud vycházíme z toho, že svět bez hranic je obtížně představitelný, chápeme jako důležitý (byť ne v každém případě nutný) předstupeň solidarity přijetí v rámci určitého menšího prostoru. Je to zvláště obec jako instituce i prostor, která bude zvládat každodenní soužití s přistěhovalci. Sebevědomá obec, která dovede propojit vlastní obyvatele a vytvořit silnou obecní identitu je tou, která dovede nabídnout dobré sousedství/začlenění i nově příchozím. Obec, která umožňuje občanům podílet se na jejím fungování, trénuje ve vlastních občanech schopnost spojovat se jako takovou. Pokud tuto schopnost nebudou mít občané vypěstovanou při vytváření a udržování obce, mohou ji akutně nalézt pro řešení krize a solidarizaci s uprchlíky jen velmi obtížně.

Autor: Jan Géryk | neděle 20.9.2015 21:19 | karma článku: 7,12 | přečteno: 515x
  • Další články autora

Jan Géryk

Těžko na cvičišti

V rámci vyhlídky na možnou vlnu uprchlíků lze se zájmem sledovat, jak se česká společnost začíná připravovat na případný střet civilizací.

1.7.2015 v 22:32 | Karma: 10,32 | Přečteno: 911x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Obhajoba speciálního a praktického školství

Miloš Zeman v minulém týdnu opět pobouřil veřejnost svým výrokem, tentokrát se dotknul tématu inkluzivního vzdělávání. Zemanovo vyjádření míchalo jablka s hruškami – zaznělo na návštěvě rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí, což si posluchač mohl spojit s tím, že naráží na problematiku tělesně postižených. Na druhé straně použitá slova jako „etnická skupina“ či „multikulturalismus“ mohla evokovat to, že cílí na vzdělávání romských dětí. V závěru podpořil existenci praktických tříd (či škol). Nicméně předcházejícím obsahem svého vyjádření udělal pro tyto školy bohužel spíše medvědí službu.

17.1.2015 v 21:19 | Karma: 32,47 | Přečteno: 1318x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Proti násilí mantrou svobody projevu?

Po útoku několika islámských radikálů na redakci francouzského satirického časopisu se s uctěním památky obětí spojilo odsouzení tohoto vražedného činu s voláním za svobodu projevu. Byť je to s ohledem na terč útoku pochopitelné, je otázka, zda je právě důraz na neomezenou svobodu projevu/slova nejlepší prostředek k obraně před násilím plynoucího z nevyzpytatelného světa střetu kultur.

9.1.2015 v 23:09 | Karma: 13,10 | Přečteno: 719x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Co chtít (reálně) od prezidenta... a demokracie?

Ve videopozvánce na dnešní již skončenou akci s názvem „Chci si s Vámi promluvit, pane prezidente“ organizátoři akce vyčítají Miloši Zemanovi především to, že národ nespojuje, ale rozděluje, a tím porušuje slib, který dal občanům. Přijde mi chybné kvůli tomuto vyzývat někoho k odstoupení, stejně jako bylo chybné ze strany prezidenta Zemana něco takového slibovat.

17.11.2014 v 22:16 | Karma: 10,73 | Přečteno: 519x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Co stojí za těmi ani ne 20%?

Lze usoudit, že kdyby Sparta a Slavie hrály důležité utkání o titul, přišlo by více diváků, než kdyby stejné týmy tvrdily, že jde o přátelák nebo nějaké charitativní utkání. Totéž platí i o volbách, více příznivců přijde tehdy, pokud strany dané volby přirovnají k finálovému zápasu. Aura finále pak přiláká především ty fanoušky, kteří nejsou skalními, ale fandí právě tehdy, když o něco jde.

27.5.2014 v 9:42 | Karma: 10,68 | Přečteno: 480x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Když Andrej Babiš nechce být jako politik...

...ať se ním raději nestane. Takto nejjednodušeji lze vystihnout kritiku ze všech stran politického spektra vůči antipolitice definované štěpením spokojenost/nespokojenost. Například kritika hnutí ANO 2011 z pera Václava Bělohradského je zaměřena proti slovníku Andreje Babiše a jeho sympatizantů, kteří chtějí do politiky zavést „makání“. Viz slogan ANO: „Nejsme jako politici. Makáme.“

21.10.2013 v 21:21 | Karma: 12,52 | Přečteno: 748x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Okolo snu Martina Luthera Kinga

Včera jsme si připomněli 50. výročí projevu Martina Luthera Kinga „Mám sen“. Každé třetí lednové pondělí mají Američané volno na Den Martina Luthera Kinga. Z projevu „Mám sen“ citují politici napříč názorovým spektrem. Díky jeho činům a částečně i díky násilné smrti se stal ikonou, některými Američany je King přiřazován k Otcům zakladatelům. To však ale není jediná cesta. Kinga nemůžeme zakonzervovat u ideje černošského a bělošského dítěte, které se vedou za ruku. Naopak, je třeba jej snést z nebe na zem, učinit z něj osobu, se kterou se polemizuje. Mluvil totiž o tématech, která jsou aktuální dnes a denně.

29.8.2013 v 19:13 | Karma: 8,16 | Přečteno: 442x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Jak by vypadala vláda Rusnok 2?

Miroslav Kalousek ve středu večer přišel s návrhem mimořádné schůze sněmovny, kde by se hlasovalo o jejím rozpuštění. TOP 09 se tak přidala k levici a rovněž volá po předčasných volbách. Do médií to Miroslav Kalousek vysvětlil rozpadem stojedničky. Byl to však jeho hlavní motiv?

9.8.2013 v 18:08 | Karma: 11,13 | Přečteno: 580x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Dosti bylo Williamů a Georgů?

Kate porodila syna, bookmakeři tipují, že to bude George nebo James. Dva zdroje blízké královské rodině však potvrdily, že se věci mají jinak. Druhý nejslavnější britský pár (po Beckhamových) údajně uvažoval o jménech z úplně jiných jazykových rodin.

23.7.2013 v 14:25 | Karma: 15,14 | Přečteno: 885x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Česká "férovka"

Večerní máj byl za časů Karla Hynka Máchy lásky časem. Večerní pivnice Máj je u nás ve městě prostorem příjemného klábosení. Večerní Máj v Českých Budějovicích je v posledních týdnech spíše místem napětí, kde výklad slova férovka zdá se mi poněkud nešťastným.

7.7.2013 v 14:03 | Karma: 10,04 | Přečteno: 920x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

„Klausova“ anekdota a síla kresleného vtipu

Václav Klaus na svém webu zveřejnil kreslený vtip karikující homosexuální páry vychovávající malé děti. Jak už bývá u Klausových vyjádření zvykem, nezůstalo ani toto uveřejnění bez reakce – poslanec Paggio oplatil dokonce stejnou mincí, rovněž kreslenou anekdotou. A právě spíše než na adopce dětí partnery stejného pohlaví, na což nemám ucelený názor, bych rád napsal pár řádků o důležitosti kresleného vtipu v podobných otázkách.

21.6.2013 v 12:44 | Karma: 12,67 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Miloš Zeman a teletext aneb naplnění úvodního projevu

Miloš Zeman docenta Putnu profesorem nakonec jmenuje. Přesvědčil mě o tom hned, když v rozhovoru s novináři tvrdil, že se Putnově podpoře Karla Schwarzenberga dozvěděl z teletextu. To chápu jako udičku, jako signál toho, že je to celé tak trochu šaškárna, protože který normální člověk používá jako zdroj informací teletext...

20.5.2013 v 23:53 | Karma: 17,31 | Přečteno: 814x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

ÚSTRu v ústrety aneb jak to bylo doopravdy

Už je to nějaký ten pátek, konkrétně druhý, co vody českého politického rybníka čeří aféra kolem Ústavu pro studium totalitních režimů. A to je ideální čas na to upustit z emotivních projevů a prozradit si nějaké špeky ze zákulisí a doprovodit je obrazovým materiálem. Pozn. - špeky jsou zde myšleny detaily, které možná v médiích nezazněly, nikoliv případná nadváha členůvědecké rady.

19.4.2013 v 20:38 | Karma: 10,56 | Přečteno: 678x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

O sekularismu aneb Šátková aféra na český způsob

Že bude epicentrem „střetu civilizací“ u nás jihočeský Lišov, čekal málokdo. Uvozovky proto, že zatím o nic velkého nejde, kvůli nošení náboženského symbolu není ze školy nikdo odejit, což by hrozilo třeba ve Francii. Spíše naopak, za učitelku v mateřské školce, vcelku čerstvě přestoupivší na islám, se postavilo jak vedení školy, tak i rodiče dětí, které Iva Špírková učí.

26.3.2013 v 22:17 | Karma: 14,90 | Přečteno: 942x | Diskuse| Společnost

Jan Géryk

Václav Klaus - modrý, zelený, ne však modrozelený

7. března vyprší Václavu Klausovi jeho prezidentský mandát. Co říct? Snad jen, že Hrad opouští Politik. Politik se všemi klady a zápory, které si s tímto slovem spojujeme. Velké P proto, že byl politik chováním, nejen označením své funkce. Politikovi jde o moc, „politikovi“ o koryto. Ač je mnoho věcí, nad kterými bych se s Václavem Klausem názorově neshodl, přesto jej respektuji jako významnou osobnost naší politiky, nad kterou neohrnuji nos jen proto, že je to módní. Vyvrcholením tohoto zvláštního trendu budiž snaha označit jej za velezrádce.

2.3.2013 v 21:45 | Karma: 19,70 | Přečteno: 623x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Kterak vládní koalice z lavic spěchala

„Né (mikulovský přízvuk?), Jan Palach se nezapálil na protest proti Komunistické ... (Buch, buch)... straně Československa. Jeho sympatie patřily především reformním komunistům, kteří měli podporu (šupyty, dupyty) i ve všech strukturách Svazu vysokoškolského studentstva... k negaci celého poválečného vývoje (klap, klap, klap) a návratu do předmnichovské republiky...“

9.2.2013 v 14:03 | Karma: 18,46 | Přečteno: 881x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Koho potěšila porážka Karla Schwarzenberga

Ne, teď nepůjde o těch 54,8% z hlasujících, kteří zvolili Miloše Zemana prezidentem, ať už jako jeho vřelí podporovatelé a fanoušci, nebo jako volitelé hořkého kandidáta na sousloví roku – „menšího zla.“ Zdravice přišla i odjinud.

27.1.2013 v 22:04 | Karma: 20,52 | Přečteno: 1808x | Diskuse| Ostatní

Jan Géryk

Volíte Karla? A je to opravdu on?

Václav Bělohradský v sobotním Právu kritizoval prezidentskou kampaň Karla Schwarzenberga (lépe řečeno jeho volebního týmu a jednotlivců z řad umělců) za to, že vytváří simulakrum a používá fetišistickou logiku. To spočívá v tom, že „mediální simulakrum (kníže Karel) nemá nic společného s působením Karla Schwarzenberga v českém politickém systému.“

21.1.2013 v 21:15 | Karma: 14,98 | Přečteno: 1128x | Diskuse| Politika

Jan Géryk

Karlova hymna

Den po prvním kole prezidentské volby se snad více než výsledky voleb skloňuje pěvecké umění Karla Schwarzenberga. Kolem jeho podání známé písně Kde domov můj, kterážto má své místo v zákoně jako naše hymna, již koluje asi tolik polopravd a mýtů jako kolem řízení auta. Rád bych vám nabídl raději tvrdá fakta.

13.1.2013 v 21:57 | Karma: 15,29 | Přečteno: 1313x | Diskuse| Ostatní

Jan Géryk

Nevýhody nestačí? Asi je třeba ještě kopanec.

Nad volbou Jana Fischera jsem doposud nepřemýšlel, vybíral jsem mezi jinými kandidáty. Jako kandidát má několik nevýhod, které by podle mého názoru samy o sobě k jeho zvolení nemusely stačit. Jenže my jej musíme ze svahu jeho klesajících preferencí ještě skopnout. A s tím nesouhlasím a je to dokonce příčinou toho, že bych možná začal nad jeho volbou přemýšlet. Z protestu proti tomuto kopanci.

9.1.2013 v 20:04 | Karma: 12,74 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 34
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1036x
Student, amatérský divadelník, občasný lenoch, maloměšťák, co si už potykal s Prahou.